Tuesday 25 March 2014

MH370: Kenyataan Pemangku Menteri Pengangkutan

25 Mac 2014
Hishamuddin Tun Hussein

KUALA LUMPUR - Berikut kenyataan Menteri Pertahahan dan Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pada sidang media mengenai pencarian pesawat MH370 Malaysia Airlines (MAS) yang  hilang, di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, hari ini:

" Ketika usaha mencari MH370 diteruskan, kami tetap memberi fokus untuk mengecilkan kawasan pencarian.

" Hasil kerjasama kukuh daripada rakan-rakan antarabangsa, cabaran tidak lagi bersifat diplomatik. Ia sekarang tertumpu pada teknikal dan logistik.  

Oleh kerana skala siasatan sekarang lebih kompleks, pemberitahuan maklumat teknikal dan logistik akan dikendalikan secara berbeza. Seperti yang anda lihat hari ini, ini bermakna Malaysia Airlines menjalankan usaha untuk berkomunikasi dengan keluarga penumpang.

"Ketika kawasan pencarian dikecilkan, cabaran baru timbul termasuk   menguruskan sumber di kawasan mencari dan menyelamat yang terpencil. Kami meneruskan kerjasama dengan negara-negara sahabat dan rakan ketika kami berusaha mendapatkan lebih banyak sumber bagi menyokong operasi di kawasan terbabit.

Data baharu 

" Malam tadi, Perdana Menteri(Datuk Seri Najib Tun Razak) mengumumkan bahawa menurut analisis baharu data satelit, INMARSAT iaitu firma satelit Britain dan Cawangan Siasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) membuat kesimpulan bahawa penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi.

" Hari ini, saya akan memberi butiran lanjut tentang bagaimana data itu dianalisis seperti yang disalurkan.

Maklumat ini lebih bersifat teknikal, Jadi, walaupun saya akan memberikan seberapa banyak maklumat yang boleh, saya tidak akan menjawab soalan-soalan mengenai analisis data hari ini.

"Bagaimanapun, kami akan menerima soalan bertulis yang akan dijawab secepat mungkin. Kami akan menyalurkan maklumat ini dalam kenyataan akhbar selepas sidang media ini berakhir. Ini adalah maklumat yang disalurkan kepada kami oleh AAIB.


Butiran lanjut 

" Kebelakangan ini, Inmarsat menggunakan teknik inovasi yang menghuraikan masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut ketinggian. Berdasarkan pergerakan ini, arus gelombang yang diterima dan dipancarkan akan berbeza dan keadaan ini sama seperti bunyi kereta yang lalu akan berubah selepas mendekati atau memotong. Ini dipanggil kesan Doppler.

"Teknik Inmarsat menganalisis perbezaan antara gelombang yang stesen di bumi dijangka menerima dan gelombang yang sebenarnya diukur. . Perbezaan ini adalah hasil kesan Doppler dan dikenali sebagai "Burst Frequency Offset."

"Burst Frequency Offset berubah bergantung kepada lokasi pesawat pada kemungkinan kedudukan lengkok, arah penerbangan serta kelajuannya.

"Untuk mengukuhkan kayakinan pada teorinya, Inmarsat menyemak ramalannya menggunakan maklumat yang diperoleh daripada enam lagi pesawat B777 yang terbang pada hari yang sama dalam pelbagai arah.

" Semasa berada di landasan lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan semasa peringkat awal penerbangan, MH370 menghantar beberapa mesej.

" Pada peringkat ini, kedudukan pesawat dan satelit diketahui, dan ini memungkinkan untuk menghuraikan kiraan mengenai cici-ciri sistem bagi pesawat, satelit dan stesen bumi.

" Analisis itu menunjukkan tahap komunikasi yang lemah dengan koridor utara tetapi jelas dengan koridor Selatan, dan bergantung kepada kelajuan pesawat, ia memungkinkan untuk menentukan kedudukan pada 0011 UTC, iaitu perhubungan terakhir berlaku.

Saya ingin menarik perhatian bahawa ini bukan kedudukan terakhir pesawat. " Ada bukti mengenai perhubungan yang hanya sebahagian antara pesawat dan stesen bumi pada 0019 UTC. Pada ketika ini, penghantaran istarat tidak difahami dan perlu analisis lanjut.

" Tiada respons diterima daripada pesawat pada 0115 UTC, apabila stesen bumi menghantar mesej log on/log off selanjutnya. Ini menunjukkan bahawa pesawat tidak lagi berada dalam log pada jaringan komunikasi.     " Oleh  itu, antara 0011 UTC dan 0115 UTC, pesawat tidak lagi berupaya untuk berkomunikasi dengan stesen bumi.

" Analisis oleh INMARSAT menjadi asas petunjuk bagi analisis lanjut untuk cuba menentukan posisi terakhir pesawat.

" Oleh itu, pasukan siasatan Malaysia telah menubuhkan kumpulan kerja antarabangsa terdiri daripada agensi yang mempunyai kepakaran dalam komunikasi satelit dan keupayaan pesawat, untuk membuat huraian lanjut.  

Latarbelakang teknikal 

" Analisis baru yang saya huraikan adalah cukup meyakinkan untuk AAIB memberi taklimat kepada Perdana Menteri bahawa MH370 terbang melintasi koridor selatan dan bahawa kedudukan terakhirnya ialah di tengah Lautan Hindi, ke barat Perth.

" Dalam masa bebarapa jam, keluarga penumpang telah dimaklumkan, dan Perdana Menteri mengumumkan perkembangan terkini itu kepada dunia.

" Seperti diumumkan Perdana Menteri, analisis seperti ini belum pernah diguna pakai dalam siasatan sebelum ini.

" Ada banyak lagi usaha yang perlu dilakukan, dan kami berterima kasih kepada Inmarsat, AAIB dan pasukan siasatan antarabangsa yang meneruskan kerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia.


Perkembangan terkini operasi 

" Hasil analisis data terbaru ini, operasi mencari dan menyelamat di koridor utara dihentikan. Kami juga telah menghentikan operasi pencarian di bahagian utara koridor selatan, berhampiran Indonesia.

" Semua usaha pencarian sekarang tertumpu di bahagian selatan koridor selatan, meliputi kawasan kira-kira 469,407 batu nautika persegi berbanding 2.24 juta batu nautika persegi yang diumumkan pada 18 Mac.

" Kami sedang bekerjasama untuk mengecilkan lagi kawasan pencarian, menggunakan empat cara yang saya umumkan sebelumnya: memperoleh maklumat daripada pemantauan satelit, analisis pemantauan data daripada radar, menambah aset udara dan darat, dan menambah pakar-pakar teknikal dan pakar dalam setiap bidang.

" Mengenai aset yang digerakkan, 2 pesawat Korea berlepas dari pangkalan udara Subang menuju ke Perth pagi tadi untuk membantu dalam operasi pencarian pelbagai negara.

" Tiada penerbangan dari Perth ke kawasan pencarian dilaporkan hari ini kerana cuaca buruk.

" Enam kapal China kini berada di kawasan pencarian. Kapal-kapal itu dijangka tiba di sekitar kedudukan terakhir MH370 menjelang pagi esok. Kapal-kapal ini termasuk kapal pemecah ais "Xue Long’.

" HMAS Success juga sekarang berada di kawasan pencarian. " American Towed Pinger Locater – peralatan yang berupaya mengesan kotak hitam -- kini dalam pelayaran ke Perth dan akan tiba esok. Sistem itu akan dipasang  pada kapal tentera laut Australia Ocean Shield, yang dijangka tiba di Perth pada 28 Mac.

" Ocean Shield, yang dilengkapi Towed Pinger Locater, dijangka tiba di kawasan pencarian pada 5 April.

" Analisis baru yang diguna pakai dalam siasatan oleh Inmarsat dan AAIB memberi tumpuan di bahagian selatan koridor selatan.

" Walaupun pengumuman semalam adalah saat-saat yang sukar untuk anggota keluarga, tetapi seperti ditegaskan Perdana Menteri, ia dibuat kerana komited kepada sikap terbuka dan menghormati anggota keluarga terbabit, dua prinsip yang menjadi amalan dalam siasatan. - Bernama

Sumber

MH370: Letak jawatan hanya akan dibuat selepas krisis ini selesai - Ahmad Jauhari

Mac 25, 2014

KUALA LUMPUR: Ketua Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Ahmad Jauhari Yahya berkata segala keputusan sama ada beliau akan meletak jawatan dari MAS hanya akan dilakukan selepas krisis kehilangan pesawat MH370 ini selesai.

"Adakah saya akan melepaskan jawatan saya ini, itu adalah keputusan peribadi yang hanya akan dilakukan selepas ini apabila segalanya selesai," kata beliau ketika ditanya pemberita pada sidang media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Beliau bersama-sama dengan Pengerusi MAS, Tan Sri Md Nor Yusof menerangkan bahawa perkara utama yang sangat penting untuk dilakukan pada saat ini ialah mencari pesawat tersebut yang disahkan hilang di kawasan selatan Lautan Hindi.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu sidang media tergemparnya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) mengesahkan bahawa perjalanan pesawat MH370 itu telah berakhir di selatan Lautan Hindi.

Pengesahan itu dilakukan selepas menerima maklumat kedudukan terakhir pesawat itu yang didasarkan kepada maklumat daripada data satelit yang diberikan oleh syarikat Britain, INMARSAT dan Bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) dan mendapati pesawat Boeing 777-200 itu telah terbang ke jalur selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu.


Sementara itu, Ahmad Jauhari juga menegaskan bahawa meskipun terdapat banyak permintaan dari keluarga dan waris penumpang pesawat tersebut dari negara China untuk terbang ke Australia bagi mengikuti perkembangan pencarian pesawat tersebut, kebenaran visa untuk ke negara tersebut hanya akan diberi oleh pihak Australia apabila bukti-bukti sahih mengenai penemuan pesawat tersebut di sekitar perairan negara itu benar-benar dijumpai.

"Kami telah diberitahu oleh pihak berkuasa Australia bahawa visa hanya akan diberi atau dikeluarkan apabila bukti-bukti sahih terhadap pesawat tersebut telah berjaya di temui," katanya.

Pihak MAS kini telah menyerahkan sepenuhnya siasatan kehilangan kepada pihak berwajib.

Dalam pada itu, pihak MAS telah menyediakan program komprehensif sokongan kepada keluarga dan waris penumpang MH370 dimana seramai 700 kaunselor telah disediakan.

"Setiap keluarga akan disediakan dengan dua kaunselor ini dimana mereka ini akan memberi bantuan sokongan, kauseling emosi, dan kebajikan kepada mereka dan dalam masa 72 jam seramai 40 kaunselor lagi telah ditambah demi memberi membantu keluarga-keluarga yang ditimpa kesusahan ini," katanya.

Sumber

MH370: INMARSAT jejak MH370 guna pendekatan unik

Mac 25, 2014

KUALA LUMPUR: Pendedahan bahawa pesawat Malaysian Airlines (MAS) MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi di barat Perth, Australia adalah berdasarkan analisis baru oleh penyiasat-penyiasat di United Kingdom dan firma satelit Britain, INMARSAT.

Menurut laporan BBC, INMARSAT mengemukakan data baru itu kepada bahagian Penyiasatan Nahas Udara United Kingdom (AAIB) supaya ia boleh diperiksa sebelum disebarkan kepada orang awam.

INMARSAT berkata pengiraan terbarunya melibatkan sejumlah besar data analisis yang memberi tumpuan kepada beberapa faktor termasuk pergerakkan pesawat lain.

Firma itu menambah bahawa ini adalah teknik terbaru dan oleh kerana itu, analisis tersebut memakan masa.

Naib Presiden Kanan INMARSAT, Chris McLaughlin berkata firma itu mengkaji “ping” elektronik yang pesawat itu hantar kepada salah satu satelitnya.

"Kami telah berurusan dengan sesuatu yang baru. Kami telah cuba untuk membantu siasatan berdasarkan hanya satu isyarat yang diterima sekali setiap jam dari sebuah pesawat yang tidak ada sebarang data GPS, masa dan jarak maklumat.

"Mereka berjaya mencari jalan untuk mengatakan hanya satu “ping”  sahaja boleh digunakan untuk mengatakan pesawat itu membuat perjalanan. Kemudian, melalui proses penyingkiran dengan membandingkannya dengan pesawat-pesawat yang lain, diketahui ia terbang ke arah Selatan.

Sementara itu, dalam satu temubual di Sky News, MacLaughlin berkata pesawat yang terbang ke arah selatan itu kehabisan minyak.


Semalam, Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata pesawat MH370 yang gagal dikesan sejak 8 Mac lalu, disahkan hilang di kawasan selatan Lautan Hindi di barat Perth, Australia.

Najib berkata, kedudukan terakhir penerbangan MH370 itu didasarkan kepada maklumat daripada data satelit INMARSAT dan AAIB yang mengesahkan pesawat Boeing 777-200 itu terbang ke koridor selatan isyarat terakhir yang dikesan daripada pesawat itu.

"Ini kawasan yang terpencil, jauh daripada mana-mana tapak pendaratan yang munasabah.

"Oleh itu, dengan rasa penuh dukacita dan kesal, saya memaklumkan bahawa, berdasarkan kepada data baru ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.

Pesawat itu membawa 239 orang, termasuk 38 penumpang dan 12 anak kapal warga Malaysia.

Operasi mengesan pesawat ini digerakkan sejak ia hilang pada awal pagi 8 Mac lalu dan disertai oleh lebih 20 buah negara.

Siasatan awal mendapati pesawat yang hilang itu telah dilencongkan dengan sengaja oleh seseorang yang memandunya. Bagaimanapun, pelbagai spekulasi dan teori konspirasi timbul kerana sistem komunikasi dengan pesawat itu terputus dan tiada bukti-bukti kukuh atau petunjuk mengenai kehilangan pesawat itu.


Antara teori yang dikemukakan dalam masa pencarian sepanjang 17 hari lalu oleh pakar dan penganalisis penerbangan termasuk rampasan, sabotaj oleh juruterbang serta kemungkinan pesawat itu mengalami masalah sehingga menyebabkan semua anak kapalnya tidak sedarkan diri dan pesawat itu terbang sendiri sehingga kehabisan minyak.

Pesawat penerbangan MH370 membuat hubungan terakhir dengan pusat kawalan trafik udara semasa berada di Laut China Selatan di sebuah kawasan yang terletak antara sempadan Malaysia dan Vietnam.

Ia kemudian dikesan berpatah balik dari laluan asalnya dan terbang selama beberapa jam.

Usaha mengesan pesawat itu kemudiannya digerakkan di dua jalur di sebelah utara yang menganjur dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan sehingga ke utara Thailand serta dari Indonesia sampai ke selatan Lautan Hindi.

Sumber

LAGiii !! Kes buang bayi: Penuntut IPT disiasat polis

25 Mac 2014
Laporan Sinar Harian, semalam.

KUALA LUMPUR – Seorang penuntut sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) ditahan bagi membantu siasatan berhubung penemuan mayat bayi perempuan dalam tong sampah di tandas wanita di Terminal Bas Bersepadu Selatan, Sabtu lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, wanita berusia dalam lingkungan 20-an itu berasal dari Johor Bahru, ditahan di Kajang kira-kira jam 10 malam, kelmarin.

Bayi malang itu ditemui seorang tukang cuci, wanita warga Indonesia, ketika menukarkan plastik sampah di tandas berkenaan, kira-kira jam 11.30 malam.

Dia mendapati bungkusan sampah itu agak berat daripada kebiasaan, sebelum menjumpai mayat bayi berkenaan. Dia kemudian segera memaklumkan kepada anggota polis yang bertugas di Balai Polis Terminal Bas Bersepadu Selatan.

Ia dibungkus dalam lapisan tisu putih dan dibalut dengan plastik sampah warna biru.

Siasatan juga mendapati ada kesan luka dileher bayi berkenaan, dipercayai terkoyak semasa dilahirkan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, pihaknya menerima laporan itu daripada seorang pensyarah sebuah IPT berhubung kejadian tersebut.


"Pensyarah itu mendakwa penuntutnya memaklumkan terdengar tangisan bayi di dalam tandas di IPT tersebut kira-kira jam 7.30 malam pada hari kejadian, sebelum ternampak wanita berkenaan keluar dari IPT itu dengan membawa dua beg plastik,"
katanya.

Menurutnya, wanita tersebut dipercayai tinggal di sebuah hotel di Melaka sejurus selepas kejadian itu, sebelum pulang semula ke IPT berkenaan.

"Pensyarah tersebut telah membawa penuntut berkenaan ke balai polis berhampiran, sebelum dibawa berjumpa dengan doktor di sebuah hospital dan disahkan baru bersalin.

"Siasatan awal mendapati wanita itu mengaku melahirkan bayi itu, sebelum membawanya ke Terminal Bersepadu Selatan," katanya.

Sumber

GEMPAR !!! 528 penyokong Mursi dijatuhi hukuman mati

25 Mac 2014
Mohammed Badie antara individu dijatuhi hukuman mati.

KAHERAH - MESIR. Mahkamah Mesir menjatuhi hukum mati terhadap 528 penyokong Presiden digulingkan Mohammed Mursi selepas disabit kesalahan membunuh anggota polis dan melakukan serangan terhadap penduduk dan harta benda awam.

Mereka adalah sebahagian daripada 1,200 penyokong Mursi termasuk pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin.

Jurucakap Ikhwanul berpangkalan di London, Abdullah el-Haddad berkata, hukuman terbabit menunjukkan Mesir kini melaksanakan pemerintahan diktator.


“Hukuman ini mungkin mungkin hanya mesej ancaman dan keputusan mahkamah akan berubah selepas rayuan dibuat. Namun, ini adalah cara 'Mesir baharu' memerintah selepas rampasan kuasa dipimpin Menteri Pertahanan Abdul Fattah al-Sisi,” katanya.

Menurutnya, Mursyidul Am Ikhwanul, Mohammed Badie antara disabit kesalahan, laporan dipetik dari Al Arabiya.

Sumber

MH370 !!! 'Tuhan lebih sayangkan daddy'

25 Mac 2014
Twitter Maira Elizabeth Nari

KUALA LUMPUR - "Tuhan lebih sayangkan daddy... Tuhan lebih sayangkan mereka," kata Maira Elizabeth Nari, anak perempuan Ketua Pramugara penerbangan MH370 Andrew Nari selepas mengetahui nasib pesawat malang yang hilang sejak 8 Mac itu berakhir di selatan Lautan Hindi.

Beliau berkongsi kesedihan menerusi akaun Twitter selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membuat sidang media khas bagi mengumumkan perkembangan terkini pencarian pesawat milik Malaysian Airlines (MAS) itu malam tadi.

Ketika pengumuman itu dibuat, Maira Elizabeth, menerusi akaun Twitter beliau @Gorgxous_ pada mulanya menyebut: "I just don't know what to say about it" (Saya tak tahu nak kata apa) diikuti "God loves you more daddy... God loves them more)," tiga minit kemudian.


Dalam mesej pada 11.30 malam beliau, Maira Elizabeth menyebut "I will never forget the look on his face when he opened his birthday present the other day. He was so happy!"

(Saya tak akan lupa riak wajah gembira beliau ketika membuka hadiah hari jadinya tempoh hari. Dia amat gembira)

Akaun itu mempunyai 57,162 pengikut dan 62,474 tweet setakat pukul 11.30 malam.

Peminat Liga Perdana Inggeris iaitu Liverpool FC turut melahirkan sokongan mereka kepadanya selepas Maira Elizabeth menulis mesej yang meruntun hati kepada ayahnya di Twitter pada 16 Mac lepas. - Bernama

Sumber

MH370: Kenyataan Perdana Menteri

25 Mac 2014

KUALA LUMPUR - Berikut ialah kenyataan akhbar oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai perkembangan terkini penerbangan MH370 yang hilang.

Malam ini saya diberi taklimat oleh wakil-wakil dari Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB).

Mereka memberitahu saya bahawa Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit meliputi koridor utara dan selatan, telah melakukan pengiraan lanjut
terhadap data itu.

Dengan mengggunakan kaedah analisis yang belum pernah digunakan dalam sesuatu penyiasatan seumpama ini, mereka telah berjaya membuat pencerahan mengenai laluan penerbangan MH370.

Berdasarkan analisis baharu mereka, Inmarsat dan AAIB telah membuat kesimpulan bahawa MH370 terbang melalui koridor selatan, dan kedudukan terakhirnya adalah di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth.

Ini merupakan lokasi yang terpencil, jauh dari sebarang lokasi pendaratan.

Justeru itu dengan perasaan sedih dan kesal yang amat sangat, saya perlu memaklumkan anda bahawa menurut data baharu ini, penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi.



Kami akan mengadakan sidang akhbar esok untuk memaklumkan butiran lanjut.

Sementara itu kami ingin memaklumkan anda mengenai perlembangan terbaharu ini dalam kadar segera.

Kami berkongsi maklumat ini atas dasar komitmen kami terhadap keterbukaan dan perasaan hormat kepada seluruh keluarga, dua prinsip yang menjadi panduan penyiasatan ini.

Malaysia Airlines sudah pun memaklumkan kepada semua keluarga penumpang dan anak kapal untuk memberitahu mereka perkembangan ini.

Bagi mereka dua minggu yang berlalu cukup memeritkan; saya sedar bahawa berita ini akan lebih sukar lagi. Saya menggesa pihak media supaya menghormati privasi mereka dan memberi mereka ruang menghadapi situasi getir ini. - Bernama

Sumber