Saturday, 15 March 2014

MH370::: Mustahil hilang tiba-tiba daripada radar

WARTAWAN SINAR HARIAN
15 Mac 2014



Mustahil hilang tiba-tiba daripada radar
Remli menunjukkan fail prosedur yang perlu diikuti.

KEHILANGAN pesawat MAS, MH370 yang memasuki hari kelapan pencariannya, menimbulkan pelbagai spekulasi daripada pelbagai pihak.

Kes pesawat hilang daripada radar kawalan dikatakan mustahil berlaku ketika sistem teknologi canggih digunakan kini.

Susulan insiden itu, Sinar Harian mengadakan temu bual bersama bekas Pegawai Kawalan Trafik Udara (ATC) Jabatan Penerbangan Awam (DCA), REMLI MOHAMAD, 62, dengan Timbalan Pengarang Berita, Farush Khan, wartawan, Noor Ainul Yakin Mohamad Ishak, jurufoto, Rosli Talib dan juruvideo Sinar Online, Fauzi Mohamed.

Pusat kawalan terus hubungi pesawat jika tiga minit hilang daripada radar. Sepanjang tempoh bertugas, pernahkah alami situasi seperti kes MH370 yang hilang daripada radar?

Saya mula bertugas pada 1971 sehingga 2010, dekat 40 tahun. Pernah menggunakan primary radar dan secondary radar. Kejadian seperti ini tidak pernah berlaku. Tetapi pesawat kecil memang biasa berlaku hilang daripada radar tetapi tidak lama selepas itu ditemui semula.

Kebiasaannya apabila pesawat hilang daripada radar, pengawal trafik akan kumpul maklumat untuk dapatkan kepastian, di mana pesawat dikesan kali terakhir daripada radar. Bila dah dapat kita akan salurkan maklumat kepada pihak berwajib dalam kes ini, polis yang lebih tepat untuk kes di daratan. Unit lain jika di hutan, Jabatan Orang Asli. Kalau di perairan Jabatan Maritim dan yang berkaitan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR).



Setiap pegawai ATC adakah pantau satu pesawat sahaja?

Setiap pegawai yang bertugas hari itu, akan kawal unit masing-masing. Seperti ruang udara Semenanjung dibahagi kepada beberapa sektor, ke selatan contohnya menuju Singapura satu unit, ke utara seperti ke Penang satu unit, jika nak ke India arah ke barat satu sektor. Ketika saya bertugas ada lima sektor. Jadi masing-masing jaga lalu lintas dan pesawat yang melalui laluan tersebut. Ketika saya bertugas dahulu tidak ramai ATC, tak sampai seribu tetapi sekarang mungkin lebih.

Ketika itu bertugas bahagian mana?

Masa saya di pusat kawalan, bertugas sebagai penyelia dan pernah juga ditugaskan sebagai penguasa pusat kawalan trafik udara.

Sampai mana tugas ATC jika pesawat telah terbang?

Setiap pesawat di bawah kawalan akan dipantau sehingga sempadan negara, ke utara akan dipantau hingga sempadan Bangkok. Jika ke Sabah Sarawak di sempadan Pahang kemudian diserahkan kepada unit pusat kawalan negara tersebut untuk ambil alih seperti Singapura, Vietnam dan Thailand.

Kita pantau dalam kawasan kita, bila dah sampai kawasan mereka akan serah pada mereka. Semuanya ada laluan tertentu ditetapkan oleh Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICEO).