Wednesday 16 April 2014

MISTERIUS KEHILANGAN PESAWAT A4 SKYHAWK TUDM 1988 - Bahagian 2



Hari Pertama: Pak Muin dan kawan kawan nya dibawa ke kapal TNI untuk menunjukkan dimana lokasi pesawat tempur itu berada. Cuaca sangat baik dan air tenang. Perjalanan dari Tarempah menuju lokasi sekitar 2 jam. Apabila sampai, saya merasa tak sedap hati. macam ada sesuatu yang tak kena saja. laungan azan diazankan dari kapal TNI. beberapa anggota TNI dan TLDM bersiap sedia untuk menyelam. saya hanya duduk atas dek kapal saja. Terus terang saya katakan, saya merasa sangat takut ketika itu. kemudian penyelam turun ke dasar dengan berpandukan pada tali yang telah di ikat dahulu.. (kira kira 8 bulan yang lalu semasa saya datang sendiri untuk membuat penanda arah lokasi) Penyelam berlegar disekitar kawasan itu lebih kurang 30 minit. saya dapat lihat kesan buih buih dari tangki oksijen yang dilepaskan dari mulut penyelam. Jam 11.30 pagi... lebih kurang... langit kelihatan gelap dan mendung. Sekali ribut datang dan kapal terumbang ambing. saya masok ke kabin saya... penyelam segera naik kekapal. saya muntah teruk sebab mabok laut. tiada apa yang ditemui. Malam itu, selepas ribut reda, komandan TNI datang ke kapal pencari Malaysia....


Komandan TNI beritahu yang penyelam TNI mengikuti tali yang di ikat oleh pekerja Pak muin itu bukan nya pada ekor pesawat tetapi pada batu karang yang besar. Pak muin dan pekerjanya bersumpah mengatakan yang tali itu di ikat pada ekor pesawat tempur malaysia. Pak muin bersumpah dengan mengatakan yang pekerjanya semasa menyelam untuk mengikat tali itu sempat melihat dan menepuk nepuk badan pesawat itu yang dikatakan berwarna "abu abu" (kelabu agaknya) dan si pengikat itu sempat melihat dalam pesawat itu. itu pun agak kabur kerana sudah berlumut. akan tetapi yang jelas kelihatan adalah helmet putih (pilot pesawat pakai helmet ker?)... itu yang dijelaskan oleh pekerja pak muin semasa mengikat tali pada ekor pesawat bagi penanda lokasi. saya diam saja kerana saya pun takut dipersalahkan kerana pesawat itu tak ditemui. last sekali, komandan TNI beritahu, esok pagi mereka akan menyelam lagi di kawasan sekitar lokasi itu....


hari Kedua Operasi. Setelah solat subuh, kedengaran siren bagi menandakan semua anak anak kapal berkumpul di dek bagi mendengar taklimat darikomander TLDM & TNI. mereka bergabung tenaga bagi mengesan bagaimana pesawat tempur itu boleh hilang sedangkan ia nya telah diberitanda oleh orang orang Pak Muin. Banyak cerita cerita ganjil yang aku dengar dari penduduk tempatan dan mengapa pulau yang berhampiran lokasi penemuan pertama itu tiada berpenghuni. Dikatakan pulau yang tiada berpenghuni itu berpuaka konon nya dizaman dahulu ia didiami oleh pengamal ilmu sihir. dan berbagai bagai lagi cerita mitos yang tak masok akal didengar dari mulut penduduk tempatan....

Selesai sarapan, maka kami menaiki bot kecil menuju ke lokasi semalam dan kawasan pencarian dibesarkan. diver dari malaysia dan angkatan TNI memulakan selaman. Kali ini aku rasa agak cemas kerana mereka tak muncul muncul... hampir 20 minit mereka didalam air. Akhirnya komander TNI menembak sesuatu dari kapal nya ke dalam laut. bunyi agak kuat. barangkali itu agaknya isyarat untuk menyuruh mereka naik kepermukaan air. selang beberapa saat, kelihatan seorang demi seorang penyelam naik dan berwajah pucat. aku sendiri tertanya tanya, apakah yang menyebabkan mereka seperti orang takut... (Ben Senin... cerita cerita tahyul mereka ialah, pada zaman dulu mereka membuang ancak, kepercayaan tahyul yang berbentuk khurafat... dan mengamalkan ilmu ilmu yang bertentangan dengan akidah Islam.)


matahari yang pada mulanya nampak cerah, kini hilang dalam mendung. aku agak dah... hujan ribut akan turun. sejurus kemudian komandan TNI memaklumkan kepada komandan TLDM yang ribut akan melanda kepulauan Anambas (dari Natuna hingga ke Jemaja) dan aku dimaklumkan oleh komandan TLDM yang kapal harus meninggalkan lokasi pencarian. sama ada bertarung dengan ribut untuk balik ke Kuantan (base paling hampir) atau meminta jasabaik komandan TNI untuk berlabuh di Tarempa, Siantan. Ini kerana Tarempa dilindungi oleh beberapa buah pulau yang boleh mengurangkan kelajuan angin monson. Setelah berunding diantara kedua dua komandan, maka keizinan diberi untuk berteduh dari angin monson di Tarempa dengan syarat tiada seorang pun dibenarkan naik ke darat tanpa izin Bupati (di malaysia dipanggil Pegawai Daerah dan Komandan Setempat)... Maka dalam keadaan ribut yang baru melanda, dua kapal TNI mengiringi kapal TLDM untuk mencari perlindungan dari ribut di Tarempa. Aku hanya di dalam kabin dengan baldi kerana muntah melambak lambak sampai naik lembik badan. Aku sendiri tak sedar bila kapal telah sampai ke Tarempa. Sesadar aku, bila dah pagi.

Pagi yang cukup cerah. aku masih ingat lagi... permandangan Tarempa sangat cantik tapi kami hanya dapat melihatnya dari atas kapal sahaja. selesai sarapan, aku lihat ketua komandan TNI naik ke atas kapal TLDM untuk bertemu dengan komandan TLDM. aku tidak tahu apa yang dibincangkan. hampir 30 minit kemudian, komandan TNI bersalaman dengan kami semua dan memberitahu yang kami semua dibenar untuk naik ke daratan Tarempa sehingga jam 4 petang dan kemudian harus keluar dari perairan Indonesia kerana komandan TNI mendapat isyarat dari Jakarta untuk menamatkan Operasi mencari pesawat tempur itu. Aku dan crew kapal menaiki bot kecil milik TNI untuk ke darat Tarempa. Diadakan permainan bola tampar antara crew TNI dan crew TLDM. Aku rasakan keakraban dantara dua dua negara sangat baik dan saling bantu membantu. mereka sangat sangat simpati atas nasib Lt Abd Wahi yang hilang bersama pesawat tempur jenis Skyhawk sehingga ada yang menangis apabila diberitahu operasi harus dihentikan.

Apabila selesai membeli barang barang dan hasil hasil laut diTarempa, maka bot kecil TNI mula menghantar kami balik ke kapal induk. Waktu dah nak senja, semua berkumpul dan memberi tabik hormat antara satu sama lain (TNI & TLDM). kemudian kedua dua kapal TNI mengiring kapal TLDM sehingga ke perairan antarabangsa. Aku merasa sangat bersalah kerana gagal menemukan pesawat TUDM itu. sehingga hari ini aku masih merasakan kesalan itu apatah lagi Pak Cik Amin (Bapa Arwah Lt Abdul Wahi) yang sangat mengharapkan agar dapat dibawa kembalik.... jangan kata jenazah, tulang nya diharapkan dapat dibawa balik. itu lah kata kata Pakkcik Amin sebelum aku berangkat ke Natuna dulu. Sepanjang perjalanan pulang, aku berasa sangata kesal dan malu kerana gagal menemukan sesuatu yang menjadi harta kerajaan yang hilang di LCS.........


Oh... hampir aku terlupa memberitahu kenapa penyelam berwajah pucat. Semasa aku didaratan Tarempa, aku menghampiri salah seorang penyelam itu dan aku tanya kenapa muka kamu kelihatan pucat semasa naik dari menyelam. mereka geleng kepala dan tidak kata apa apa. cuma mereka kata..." jika disuruh saya menyelam lagi di tempat tadi, saya rela undur diri dari TNI! dan jika kami tidak dengar bunyi tembakan isyarat suruh naik, kami tidak akan naik.".... sampai sekarang aku tak tahu apa yang mereka lihat dan apa yang menyebabkan mereka ketakutan.Jam 7 malam ribut melanda lagi. terhumabg ambing kapal. aku beberapa kali jatuh dari katil kerana gelombang kuat menghempas kapal. aku ke kabik komandan dan bertanya, kemanakah hala tuju kapal ini. komandan memberitahu yang kapal menuju kuantan kerana untuk mengisi minyak dan bahan makanan sebelum berangkat pulang ke Lumut.....

Oh... hampir aku terlupa memberitahu kenapa penyelam berwajah pucat. Semasa aku didaratan Tarempa, aku menghampiri salah seorang penyelam itu dan aku tanya kenapa muka kamu kelihatan pucat semasa naik dari menyelam. mereka geleng kepala dan tidak kata apa apa. cuma mereka kata..." jika disuruh saya menyelam lagi di tempat tadi, saya rela undur diri dari TNI! dan jika kami tidak dengar bunyi tembakan isyarat suruh naik, kami tidak akan naik.".... sampai sekarang aku tak tahu apa yang mereka lihat dan apa yang menyebabkan mereka ketakutan.Jam 7 malam ribut melanda lagi. terhumabg ambing kapal. aku beberapa kali jatuh dari katil kerana gelombang kuat menghempas kapal. aku ke kabik komandan dan bertanya, kemanakah hala tuju kapal ini. komandan memberitahu yang kapal menuju kuantan kerana untuk mengisi minyak dan bahan makanan sebelum berangkat pulang ke Lumut.


Aku berkata dengan komandan, bila dan berapa hari lagi boleh sampai Lumut. komandan beritahu ... Lagi 2 hari baru boleh sampai Lumut. Aku cakap dengan komandan... boleh kah tuan, jika saya turun di kuantan dan naik bas untuk balik ke Kota Tinggi? Tuan komandan kata, boleh dan beliau akan aturkan kenderaan dari port untuk ke bas staion kuantan. setelah sampai di pengkalan tldm kuantan, aku merasa sangat lega dan terhoyong hayang bila berjalan diatas darat setelah hampir seminggu di laut. kenderaan tentera menghantar aku ke bas station kuantan dan aku menaiki bas untuk tujuan Johor Bahru dan turun di kota tinggi. berbagai bagai persoalan timbul dikepala aku hingga kini... diantaranya... kenapa penyelam TNI menjadi pucat dan ketakutan? apa yang mereka lihat? bagaimana mereka boleh terpukau didalam air... hanya Allah saja yang mengetahui. Ini adalah kisah yang aku alami dan sehingga kini aku merasa bersalah kepada Pakcik Amin kerana gagal menemukan apa yang diinginkan. Alfatihah untuk Lt Abd Wahi Bin md Amin. Jika sesiapa ingin meneruskan usaha mencari pesawat Skyhawk di Tarempa ini, boleh berjumpa saya terus. saya akan kenalkan dengan keyman yang boleh membawa anda ke lokasi nya. .... Wassalam....

Penceritaan asal : Raja Kamarazaman

Edit oleh : #DimMi dan #Katon

Saksikan dan Baca Bahagian 1

Sumber Komuniti Sejarah Military dan Teknologi Ketenteraan Dunia