Friday 21 February 2014

ERRA!!! Jangan tanya soal anak

Oleh Aida Rizmariza Kamaruddin
Gambar MOHD AZIM ABD RAHMAN

ERRA akan terus melangkah untuk membina kerjayanya.

ENTAH di mana kurang atau silap, bukan kita yang perlu tahu dan kongsikan. Ini soal rumah tangga, sungguhpun karier sebagai artis menuntut dia mengorbankan sisi peribadinya Erra Fazira kekal mempunyai hak untuk merawat luka sendiri.

Setelah hampir beberapa tahun kisah rumah tangganya menjadi tanda tanya, akhirnya 2014 menjadi penamat buat kisah yang penuh teka-teki itu. Benar, dia kini sudah kembali menjanda, tetapi antara kisah yang dibangkitkan segelintir insan kembali menghangatkan suasana yang sudah diputuskan mahkamah.

Sejak dari tahun 2009 lagi sudah timbul pelbagai versi mengenai pergolakan rumah tangga Erra, antaranya yang mendapat perhatian adalah perkaitan Emran yang kononnya sudah berkahwin dengan seorang gadis bernama Mawar dan Erra sendiri pernah digosipkan mempunyai hubungan dengan pelakon lelaki baharu. Tujuh tahun mereka bergelar suami isteri, perkongsian itu juga turut melahirkan harta paling berharga buat kedua mereka iaitu Engku Aleesya yang kini berusia lima tahun.

Keputusan tanpa pertelingkahan dilihat menjadikan perpisahan antara Erra dan Engku Emran Engku Zainal Abidin, 39, berlangsung dalam keadaan yang amat mudah. Malah sewaktu Emran melafazkan talak ke atas bekas isterinya itu juga, Erra digambarkan berada dalam keadaan yang begitu tenang. Benarkah Erra begitu tenang? Atau keadaan itu lebih kepada sudah bersedia. Meminta Erra sendiri menjelaskan keadaannya, dia akui ada sudut dalam dirinya yang dicengkam perasaan yang dia sendiri sukar kongsikan.

"Jangan ingat saya kuat, dalam hati ini tiada siapa yang tahu.

"Takkan saya mahu rebah depan mak atau keluarga atau rakan-rakan, siapa yang akan teruskan rakaman (Primadona)," katanya yang sempat berseloroh ketika ditemui pada rakaman program tersebut di Shah Alam, Selangor pada petang selepas dia diceraikan.

Tidak menolak merasa lega dengan apa yang sudah dilaluinya saat ini, bagi Erra tidak perlu sesiapa lagi mempersoalkan apa yang sudah berlaku dalam rumah tangganya kali ini. Kisahnya dia mahu permulaan ini memudahkan dia memberi tumpuan kepada kariernya pula.

"Seperti yang semua tahu, saya menerima apa yang sudah tertulis. Saya harap mereka di luar juga terima.

"Saya lega semuanya sudah selesai, fokus saya kini akan ditumpukan kepada karier pula," katanya tenang dengan secalit senyuman kekuatan.

Kesediaan Erra melepaskan hak penjagaan anaknya kepada bekas suami sedikit merungsingkan peminat. Pelbagai persoalan yang timbul memandangkan kebiasaannya, ibu akan berusaha memastikan anak berada di bawah jagaan mereka. Adakah Erra berbeza dari ibu-ibu lain, antara persoalan yang semakin membingungkan.

Ketika Erra menjawab soalan mengenai anaknya ada serak bahasa sedih yang dapat menggambarkan keadaannya kini.

"Janganlah tanya soalan ini... baharu sangat, saya masih sensitif.

" Tetapi keputusan yang diambil kami ini adalah yang terbaik untuk dia," katanya sedikit sebak.

Mengakui sudah lama menyimpan rahsia rumah tangga, Erra menjelaskan ada sesuatu yang perlu dia simpan demi keputusan saat ini. Tidak menolak untuk mengetahui pelbagai spekulasi timbul akibat ini, Erra percaya dia mempunyai sebab yang cukup teguh untuk berahsia.

"Mengejutkan untuk semua, tetapi apa yang berlaku sudah lama. Sudah tertulis perkahwinan saya begini.

"Memang saya rahsiakan, ini soal rumah tangga, saya tidak boleh sewenang-wenangnya berkongsi. Tetapi semuanya sudah terlerai kini dan harap semuanya faham," katanya lembut.

Jelas selesa menjawab setiap persoalan yang diajukan dengan ringkas, Erra bagaimanapun menafikan dia memerlukan sebuah sidang akhbar khas dalam menerangkan kronologi masalah rumah tangganya itu. Mahu keputusan itu menghentikan segala spekulasi, Erra dengan jelas sudah tidak sabar lagi mahu melangkah ke fasa seterusnya dalam kehidupan.

"Saya rasa tidak perlu untuk mengadakan sebuah sidang akhbar bagi menerangkan apa yang berlaku. Cukuplah setakat ini. Saya mahu beri tumpuan kepada karier saya selepas ini," katanya ringkas.

Sumber