Wednesday 16 April 2014

SEDIH !!! 'Saya marah dia mandi laut'

NIK MUHAMMAD RAFFIQ


Nelayan turut membantu mencari Ikhwan dan Solihin yang hilang sebelum masing-masing berjaya ditemui petang kelmarin.

PAKA - DUNGUN. Sebaik melihat orang ramai mengerumuni pantai, jantungnya tiba-tiba berdebar, rasa tidak sedap hati kerana semalam (kelmarin), dia lihat anak lelaki jirannya mandi laut di situ.

Bagaimanapun segala persoalan yang bermain di fikiran seorang wanita berusia lewat 30-an itu terjawab sebaik dimaklumkan bahawa mangsa yang hilang di laut  itu adalah anak rakan baiknya seperti diduga.

Berikutan itu, Ramlah Wahab, 38, tidak dapat menahan sebak sebaik mendekati rakannya, Nora Ismail, 41, yang sudah berada di tepi pantai untuk menunggu usaha pencarian anaknya, Khairul Ikhwan Rochim, 15, yang hilang ketika mandi bersama empat lagi rakannya di pantai Kampung Cacar, dekat sini, kira-kira jam 5 petang kelmarin.

Mengimbas kembali detik sebelum tragedi, Ramlah berkata, sehari sebelum kejadian, dia datang bersiar-siar di tepi pantai dekat situ dan ternampak kelibat Ikhwan sedang berseronok mandi laut.

Menurutnya, walaupun Ikhwan bukan anak kandungnya, kerana naluri seorang ibu, dia  memarahi mangsa  seperti anak sendiri.

Kata Ramlah, dia menasihati Ikhwan supaya segera naik ke darat kerana keadaan arus laut ketika itu agak deras dan boleh membahayakan keselamatan jika terus mandi.

“Saya sudah melarangnya beberapa kali, jangan mandi laut, bahaya, dulu sudah ada orang mati lemas dekat sini.

“Tak sangka hari ni dia mandi lagi, kalau dia dengar nasihat saya, dia takkan lemas di sini, kenapalah dia mandi lagi hari ini,” kata Ramlah yang masih trauma dengan kejadian menimpa mangsa yang tinggal berdekatan dengan rumahnya.

Menurut Ramlah, ketika tragedi itu berlaku, dia sengaja datang ke pantai Cacar untuk melihat sama ada Ikhwan masih mandi laut dan bercadang untuk memarahinya lagi jika terserempak dengan murid tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Paka itu.

Namun dia sama sekali tidak menyangka, orang ramai yang berada di situ rupa-rupanya sedang menunggu usaha pencarian mayat Ikhwan dan rakannya, Muhammad Solihin Mohamad Zaki, 15, yang dipercayai lemas.

Ibu rasa tak sedap hati

Ibu mangsa, Nora pula berkata, pagi sebelum kejadian, anaknya pergi ke sekolah, namun dia tidak tahu anak ketiga daripada enam beradik itu pergi ke arah pantai untuk mandi laut selepas pulang dari sekolah.


Kata Nora, ketika kejadian, dia berada di rumah dan rasa tidak sedap hati seperti ada sesuatu perkara buruk bakal terjadi.

Namun dia tidak mengesyaki apa-apa sehinggalah dimaklumkan seorang rakan mangsa yang anaknya lemas di laut lalu bergegas ke pantai untuk mengetahui keadaan sebenar.

Bagaimanapun suasana makin hiba apabila Nora yang menunggu hampir satu jam usaha pencarian mangsa hilang itu terus bangun lalu berlari ke arah laut sebaik diberitahu penemuan mangsa kedua, dipercayai anaknya pada jam 6.45 petang.

Tambah menyayat hati apabila  Nora yang tidak dapat menahan sebak hanya menyebut kalimah ALLAH, selain mengusap kepala anaknya beberapa kali tanda syukur atas penemuan mayat mangsa selepas lebih satu jam dia dilaporkan hilang.

“Nak, mak datang sini, syukur mak dapat jumpa kamu.

“Tapi kamu dah tak ada lagi nak, kamu dah tak ada,” kata Nora yang tidak henti mengalirkan air mata.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang kelmarin, keseronokan lima sahabat mandi laut selepas pulang dari sekolah bertukar tragedi apabila dua daripada mereka lemas.

Ketika kejadian, dua rakan mangsa, Hassan Basri Zulkifli, 15, dan Shahwalfri Shahriza, 15, cuba menyelamatkan kedua mangsa namun gagal kerana dihanyutkan arus deras, menyebabkan Solihin dan Ikhwan tenggelam timbul lalu lemas.

Seorang lagi rakan, Hazimi Luqman Zainal Ariffin yang turut berada di situ cuba mendapatkan bantuan orang ramai yang berada di warung tidak jauh dari pantai, namun sebaik bantuan tiba, mangsa sudah hilang dari pandangan.

Mayat Solihin ditemui jam 6.33 petang manakala Ikhwan ditemui jam 6.45 petang.

Dalam kejadian bulan lalu, seorang pekerja syarikat petrokimia juga mati lemas ketika mandi laut berdekatan lokasi yang meragut nyawa dua remaja berkenaan. Sinar Harian 

HARTA KARUN !!! 'Benda itu memang ada'

AMRAN ALI
Mohammad Foad

MELAKA  - Menggunakan perkhidmatan bot laju, jeti Pengkalan umbai Pernu kami tinggalkan.

Sekitar 20 minit, kaki sudah dapat menjejak Pulau Nangka. Pulau yang kini kembali menjadi sebutan.

Di Pulau ini, sesiapa saja tidak kira orang awam, wartawan atau jurugambar, tidak dibenarkan mengambil gambar  atas arahan Perbadanan Muzium Melaka (Perzim). Kami hanya dibenarkan merakam pemandangan pulau di bahagian luar sahaja.

Pulau Nangka digazetkan sebagi hak milik Perbadanan Muzium Melaka sejak 1997.

Di persisiran pantai, bertemu beberapa petugas dipercayai kakitangan syarikat kontraktor dilantik Perzim untuk menjalankan kerja-kerja pencarian bukti mengenai wujudnya harta karun di pulau ini.

Kami dihalang memasuki kawasan lebih jauh dengan alasan tidak dibenarkan serta memberi amaran kawasan berkenaan amat merbahaya.

Selain bentuk muka bumi yang curam di bahagian belakang, pulau berkenaan dikatakan juga banyak dihuni makhluk halus dan keras.

Hampa kerana hasrat untuk meneroka Pulau Nangka tidak kesampaian, kami kemudian pulang semula ke tanah besar.

Di tanah besar, kami terus mendapatkan syarikat yang terlibat melakukan kerja-kerja penyelidikan di Pulau Nangka.

Dakwaan adanya harta karun bernilai berbilion ringgit di Pulau Nangka, disahkan dengan bukti bergambar yang diperoleh syarikat itu.

Gambar-gambar tersebut merupakan artifak lama dipercayai digunakan pada zaman Kesultanan Islam Melayu Melaka.


Menurut Pengarah Urusan Smart Partnership International (M) Sdn Bhd, Mohammad Foad Khushairy Mohd. Said, pihaknya mengadakan penyelidikan di pulau berkenaan kali pertama pada Julai 2012 dan menemui tiga tanda besar termasuk ukiran batu berbentuk bulan sabit.

Katanya, batu berkenaan diperbuat daripada batu kuarza yang dilekapkan pada batu laut dipercayai berusia lebih setengah abad di zaman Kesultanan Islam Melayu Melaka.

“Selain itu, terdapat ukiran batu peta Pulau Nangka sendiri yang menunjukkan simbol bermaksud adanya pinggan mangkuk lama tersimpan di situ.

“Semua itu boleh jelas kelihatan semasa air laut benar-benar surut,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Jelas Mohammad Foad, syarikatnya dipertanggungjawabkan untuk mencari bukti bergambar serta menjalankan kajian di Pulau Nangka selama tiga bulan dan akan berakhir sehingga penghujung April ini.

“Mengikut kajian geoteknikal yang dijalankan, memang wujud bahan artifak lama dan selama hampir tiga bulan ini, kami bukan menemui gua seperti didakwa tetapi merupakan bilik-bilik yang dibina oleh orang terdahulu di zaman Kesultanan Islam Melayu Melaka.

“Saya tidak dapat pastikan berapa banyak barangan yang terdapat di dalamnya namun menerusi kajian geoteknikal serta imbasan imej bumi, mendapati memang wujud artifak berkenaan.

“Cuma sekarang ini halangannya struktur batuan yang amat keras dan perlu dipecahkan terlebih dahulu,” katanya.

Menurut beliau, binaan bilik-bilik berkenaan sama seperti struktur binaan Kota Melaka dan kemudiannya dikenali dengan nama Kota A Farmosa yang dibina oleh orang Melayu Melaka sendiri sebenarnya.

“Bilik-bilik berkenaan dibina mempunyai banyak fungsi, antaranya bilik mesyuarat dan pelbagai bilik lain. Lebih kurang 20 tahun lepas ketika struktur pintu utama masih elok, kita boleh masuk tapi sekarang pintu tersebut sudah runtuh jadi kita kena buat pintu baru, itu sebabnya tidak boleh masuk. - Sinar Harian

Restoran Warisan pamer keunikan tersendiri

ONNYIZWAN PULKEM FOTO: ASMAWAL ARSHAD

MENJAMU selera sambil menikmati keindahan alam semula jadi di kawasan perkampungan yang dipelihara memang mengasyikkan dan sukar diperoleh di kebanyakan tempat, namun, Restoran Warisan Kampung Terachi menawarkan suasana flora di tengah bendang yang pasti menjadi kenangan indah bagi setiap pengunjung.

Terletak kira-kira 35 kilometer dari Seremban, Restoran Warisan mempunyai keunikan tersendiri selain menyajikan makanan tradisional Negeri Sembilan, sajian Melayu dan makanan ala Thai.  

Lokasinya di Pusat Kraf, Perkampungan Budaya Terachi memberi peluang kepada pengunjung bukan sahaja boleh menikmati hidangan, malah mempelajari dan menghalusi kesenian dan keunikan kraf tangan penduduk yang dipamerkan. Produk kraf tangan ini dijual bersama produk industri kecil dan sederhana (IKS) lain yang diusahakan penduduk setempat bagi memenuhi permintaan pelancong.

Menjejakkan kaki ke restoran ini bukan sekadar untuk destinasi menjamu selera, malahan pada setiap malam minggu pelanggan turut disajikan dengan persembahan kebudayaan Negeri Sembilan seperti bongai, caklempong dan joget lambak.

Difahamkan, persembahan bongai merupakan persembahan tradisi yang dianggotai oleh masyarakat setempat yang berusia lebih 70 tahun. Ia masih lagi tidak mempunyai pelapis meskipun anak-anak muda tempatan sedar bahawa persembahan bongai ini akan pupus apabila datuk dan nenek mereka kembali kepada ilahi.

Bongai, satu-satunya persembahan tradisi yang boleh didapati di Kampung Terachi ini. Ia gabungan alunan biola, nyanyian dan tarian yang mempunyai keunikan tersendiri.

Pemiliknya, Shuhaimi Sidek, 47, berkata, Restoran Warisan menampilkan kelainan berbanding restoran sedia ada di negara ini melalui gaya persembahan iaitu bukan sekadar daripada segi keenakan makanan, tetapi aspek nilai budaya cuba diketengahkan.

Memulakan perniagaan sejak Oktober 2009 lalu ia juga lokasi sesuai untuk mengadakan hari keluarga, jamuan korporat, hari jadi dan majlis perkahwinan memandangkan keluasan restoran ini mampu memuatkan lebih 400 orang pelanggan pada satu-satu masa.

Biarpun restoran ini berada di ceruk kampung, tetapi lokasinya mampu menjadi tumpuan kerana kemudahan yang banyak dan selesa selain keunikan budaya yang ditonjolkan.

“Di Malaysia peninggalan budaya dan warisan sejarah sememangnya unik. Ini terbukti melalui keunikan masakan yang diwarisi turun-temurun sejak zaman nenek moyang.


Di Negeri Sembilan, masakan tradisi seperti masak lemak cili api sememangnya terkenal kerana menggabungkan masakan tradisional diwarisi turun-temurun.

Justeru, kami mengetengahkan konsep Melayu daripada segi hiasan dalaman, manakala hidangan ditawarkan pula merangkumi masakan tradisional Negeri Sembilan dan masakan Thai. Makanan Thai juga diselingkan bagi memenuhi kehendak pengunjung luar dan tempatan,” katanya penuh yakin.

Berhampiran dengan Taman Rekreasi Ulu Bendul dan Istana Lama Seri Menanti membuatkan Restoran Warisan ini umpama tempat persinggahan bagi pengunjung yang ingin merehatkan minda sambil menikmati hidangan panas.

Menurut isteri pemilik, Sabariah Md. Ali, 44, pengunjung terutamanya dari luar Negeri Sembilan yang menjamu selera di sini berpeluang menikmati keindahan alam semula jadi di Ulu Bendul sambil menghayati kesan sejarah di Istana Lama Seri Menanti.

“Kami menyajikan menu mengikut permintaan pelanggan kerana pada hari biasa kebanyakan mereka adalah masyarakat setempat manakala hujung minggu pelanggan dari luar. Bagaimanapun jika pelanggan meminta menu yang tiada dalam senarai, kami masih menerima dan menyediakannya.          

"Antara menu menjadi pilihan pengunjung ialah rendang, daging dan ikan keli salai, masak tempoyak dan tomyam, selain masak tempoyak daun kayu, udang galah, asam pedas, stim atau kukus halia ikan dan ketam.

"Manakala air minuman yang sering menjadi pilihan pengunjung tempatan ialah Air Jando Pulang yang menggunakan air kelapa dicampur dengan gula. Selain itu, kami menawarkan minuman coconut shake dengan harga serendah RM1.90 segelas,” ujarnya menerangkan makanan dan minuman.

Bagi anda yang ingin meluangkan masa bersama keluarga atau pun teman-teman, bolehlah berkunjung ke Restoran Warisan. Ia dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat bermula 12 tengah hari sehingga 11 malam. Lakukan tempahan awal bagi memastikan acara anda berjalan lancar. - Sinar Harian

GEMPAR !!! Feri bawa 450 penumpang karam





SEOUL- Korea Selatan mengerahkan pasukan pengawal pantainya menggunakan kapal dan helikopter untuk mencari dan menyelamat kira-kira 450 penumpang feri yang kebanyakannya terdiri daripada pelajar sekolah yang karam di perairan selatan hari ini.

“Feri berkenaan karam dan tenggelam," kata jurucakap pengawal pantai.


“Terdapat kira-kira 450 orang dalam feri berkenan ketika kejadian. Operasi menyelamat turut dibantu oleh kapal komersial di sekitar perairan berkenaan," katanya.

Menurut AFP, laporan awal menyebut jumlah penumpang di dalam feri yang karam adalah 350 orang.

Kebanyakan penumpang di dalam feri adalah pelajar sekolah yang sedang dalam perjalanan ke sebuah pulau peranginan di Jeju. - Sinar Harian

MISTERIUS KEHILANGAN PESAWAT A4 SKYHAWK TUDM 1988 - Bahagian 2



Hari Pertama: Pak Muin dan kawan kawan nya dibawa ke kapal TNI untuk menunjukkan dimana lokasi pesawat tempur itu berada. Cuaca sangat baik dan air tenang. Perjalanan dari Tarempah menuju lokasi sekitar 2 jam. Apabila sampai, saya merasa tak sedap hati. macam ada sesuatu yang tak kena saja. laungan azan diazankan dari kapal TNI. beberapa anggota TNI dan TLDM bersiap sedia untuk menyelam. saya hanya duduk atas dek kapal saja. Terus terang saya katakan, saya merasa sangat takut ketika itu. kemudian penyelam turun ke dasar dengan berpandukan pada tali yang telah di ikat dahulu.. (kira kira 8 bulan yang lalu semasa saya datang sendiri untuk membuat penanda arah lokasi) Penyelam berlegar disekitar kawasan itu lebih kurang 30 minit. saya dapat lihat kesan buih buih dari tangki oksijen yang dilepaskan dari mulut penyelam. Jam 11.30 pagi... lebih kurang... langit kelihatan gelap dan mendung. Sekali ribut datang dan kapal terumbang ambing. saya masok ke kabin saya... penyelam segera naik kekapal. saya muntah teruk sebab mabok laut. tiada apa yang ditemui. Malam itu, selepas ribut reda, komandan TNI datang ke kapal pencari Malaysia....


Komandan TNI beritahu yang penyelam TNI mengikuti tali yang di ikat oleh pekerja Pak muin itu bukan nya pada ekor pesawat tetapi pada batu karang yang besar. Pak muin dan pekerjanya bersumpah mengatakan yang tali itu di ikat pada ekor pesawat tempur malaysia. Pak muin bersumpah dengan mengatakan yang pekerjanya semasa menyelam untuk mengikat tali itu sempat melihat dan menepuk nepuk badan pesawat itu yang dikatakan berwarna "abu abu" (kelabu agaknya) dan si pengikat itu sempat melihat dalam pesawat itu. itu pun agak kabur kerana sudah berlumut. akan tetapi yang jelas kelihatan adalah helmet putih (pilot pesawat pakai helmet ker?)... itu yang dijelaskan oleh pekerja pak muin semasa mengikat tali pada ekor pesawat bagi penanda lokasi. saya diam saja kerana saya pun takut dipersalahkan kerana pesawat itu tak ditemui. last sekali, komandan TNI beritahu, esok pagi mereka akan menyelam lagi di kawasan sekitar lokasi itu....


hari Kedua Operasi. Setelah solat subuh, kedengaran siren bagi menandakan semua anak anak kapal berkumpul di dek bagi mendengar taklimat darikomander TLDM & TNI. mereka bergabung tenaga bagi mengesan bagaimana pesawat tempur itu boleh hilang sedangkan ia nya telah diberitanda oleh orang orang Pak Muin. Banyak cerita cerita ganjil yang aku dengar dari penduduk tempatan dan mengapa pulau yang berhampiran lokasi penemuan pertama itu tiada berpenghuni. Dikatakan pulau yang tiada berpenghuni itu berpuaka konon nya dizaman dahulu ia didiami oleh pengamal ilmu sihir. dan berbagai bagai lagi cerita mitos yang tak masok akal didengar dari mulut penduduk tempatan....

Selesai sarapan, maka kami menaiki bot kecil menuju ke lokasi semalam dan kawasan pencarian dibesarkan. diver dari malaysia dan angkatan TNI memulakan selaman. Kali ini aku rasa agak cemas kerana mereka tak muncul muncul... hampir 20 minit mereka didalam air. Akhirnya komander TNI menembak sesuatu dari kapal nya ke dalam laut. bunyi agak kuat. barangkali itu agaknya isyarat untuk menyuruh mereka naik kepermukaan air. selang beberapa saat, kelihatan seorang demi seorang penyelam naik dan berwajah pucat. aku sendiri tertanya tanya, apakah yang menyebabkan mereka seperti orang takut... (Ben Senin... cerita cerita tahyul mereka ialah, pada zaman dulu mereka membuang ancak, kepercayaan tahyul yang berbentuk khurafat... dan mengamalkan ilmu ilmu yang bertentangan dengan akidah Islam.)


matahari yang pada mulanya nampak cerah, kini hilang dalam mendung. aku agak dah... hujan ribut akan turun. sejurus kemudian komandan TNI memaklumkan kepada komandan TLDM yang ribut akan melanda kepulauan Anambas (dari Natuna hingga ke Jemaja) dan aku dimaklumkan oleh komandan TLDM yang kapal harus meninggalkan lokasi pencarian. sama ada bertarung dengan ribut untuk balik ke Kuantan (base paling hampir) atau meminta jasabaik komandan TNI untuk berlabuh di Tarempa, Siantan. Ini kerana Tarempa dilindungi oleh beberapa buah pulau yang boleh mengurangkan kelajuan angin monson. Setelah berunding diantara kedua dua komandan, maka keizinan diberi untuk berteduh dari angin monson di Tarempa dengan syarat tiada seorang pun dibenarkan naik ke darat tanpa izin Bupati (di malaysia dipanggil Pegawai Daerah dan Komandan Setempat)... Maka dalam keadaan ribut yang baru melanda, dua kapal TNI mengiringi kapal TLDM untuk mencari perlindungan dari ribut di Tarempa. Aku hanya di dalam kabin dengan baldi kerana muntah melambak lambak sampai naik lembik badan. Aku sendiri tak sedar bila kapal telah sampai ke Tarempa. Sesadar aku, bila dah pagi.

Pagi yang cukup cerah. aku masih ingat lagi... permandangan Tarempa sangat cantik tapi kami hanya dapat melihatnya dari atas kapal sahaja. selesai sarapan, aku lihat ketua komandan TNI naik ke atas kapal TLDM untuk bertemu dengan komandan TLDM. aku tidak tahu apa yang dibincangkan. hampir 30 minit kemudian, komandan TNI bersalaman dengan kami semua dan memberitahu yang kami semua dibenar untuk naik ke daratan Tarempa sehingga jam 4 petang dan kemudian harus keluar dari perairan Indonesia kerana komandan TNI mendapat isyarat dari Jakarta untuk menamatkan Operasi mencari pesawat tempur itu. Aku dan crew kapal menaiki bot kecil milik TNI untuk ke darat Tarempa. Diadakan permainan bola tampar antara crew TNI dan crew TLDM. Aku rasakan keakraban dantara dua dua negara sangat baik dan saling bantu membantu. mereka sangat sangat simpati atas nasib Lt Abd Wahi yang hilang bersama pesawat tempur jenis Skyhawk sehingga ada yang menangis apabila diberitahu operasi harus dihentikan.

Apabila selesai membeli barang barang dan hasil hasil laut diTarempa, maka bot kecil TNI mula menghantar kami balik ke kapal induk. Waktu dah nak senja, semua berkumpul dan memberi tabik hormat antara satu sama lain (TNI & TLDM). kemudian kedua dua kapal TNI mengiring kapal TLDM sehingga ke perairan antarabangsa. Aku merasa sangat bersalah kerana gagal menemukan pesawat TUDM itu. sehingga hari ini aku masih merasakan kesalan itu apatah lagi Pak Cik Amin (Bapa Arwah Lt Abdul Wahi) yang sangat mengharapkan agar dapat dibawa kembalik.... jangan kata jenazah, tulang nya diharapkan dapat dibawa balik. itu lah kata kata Pakkcik Amin sebelum aku berangkat ke Natuna dulu. Sepanjang perjalanan pulang, aku berasa sangata kesal dan malu kerana gagal menemukan sesuatu yang menjadi harta kerajaan yang hilang di LCS.........


Oh... hampir aku terlupa memberitahu kenapa penyelam berwajah pucat. Semasa aku didaratan Tarempa, aku menghampiri salah seorang penyelam itu dan aku tanya kenapa muka kamu kelihatan pucat semasa naik dari menyelam. mereka geleng kepala dan tidak kata apa apa. cuma mereka kata..." jika disuruh saya menyelam lagi di tempat tadi, saya rela undur diri dari TNI! dan jika kami tidak dengar bunyi tembakan isyarat suruh naik, kami tidak akan naik.".... sampai sekarang aku tak tahu apa yang mereka lihat dan apa yang menyebabkan mereka ketakutan.Jam 7 malam ribut melanda lagi. terhumabg ambing kapal. aku beberapa kali jatuh dari katil kerana gelombang kuat menghempas kapal. aku ke kabik komandan dan bertanya, kemanakah hala tuju kapal ini. komandan memberitahu yang kapal menuju kuantan kerana untuk mengisi minyak dan bahan makanan sebelum berangkat pulang ke Lumut.....

Oh... hampir aku terlupa memberitahu kenapa penyelam berwajah pucat. Semasa aku didaratan Tarempa, aku menghampiri salah seorang penyelam itu dan aku tanya kenapa muka kamu kelihatan pucat semasa naik dari menyelam. mereka geleng kepala dan tidak kata apa apa. cuma mereka kata..." jika disuruh saya menyelam lagi di tempat tadi, saya rela undur diri dari TNI! dan jika kami tidak dengar bunyi tembakan isyarat suruh naik, kami tidak akan naik.".... sampai sekarang aku tak tahu apa yang mereka lihat dan apa yang menyebabkan mereka ketakutan.Jam 7 malam ribut melanda lagi. terhumabg ambing kapal. aku beberapa kali jatuh dari katil kerana gelombang kuat menghempas kapal. aku ke kabik komandan dan bertanya, kemanakah hala tuju kapal ini. komandan memberitahu yang kapal menuju kuantan kerana untuk mengisi minyak dan bahan makanan sebelum berangkat pulang ke Lumut.


Aku berkata dengan komandan, bila dan berapa hari lagi boleh sampai Lumut. komandan beritahu ... Lagi 2 hari baru boleh sampai Lumut. Aku cakap dengan komandan... boleh kah tuan, jika saya turun di kuantan dan naik bas untuk balik ke Kota Tinggi? Tuan komandan kata, boleh dan beliau akan aturkan kenderaan dari port untuk ke bas staion kuantan. setelah sampai di pengkalan tldm kuantan, aku merasa sangat lega dan terhoyong hayang bila berjalan diatas darat setelah hampir seminggu di laut. kenderaan tentera menghantar aku ke bas station kuantan dan aku menaiki bas untuk tujuan Johor Bahru dan turun di kota tinggi. berbagai bagai persoalan timbul dikepala aku hingga kini... diantaranya... kenapa penyelam TNI menjadi pucat dan ketakutan? apa yang mereka lihat? bagaimana mereka boleh terpukau didalam air... hanya Allah saja yang mengetahui. Ini adalah kisah yang aku alami dan sehingga kini aku merasa bersalah kepada Pakcik Amin kerana gagal menemukan apa yang diinginkan. Alfatihah untuk Lt Abd Wahi Bin md Amin. Jika sesiapa ingin meneruskan usaha mencari pesawat Skyhawk di Tarempa ini, boleh berjumpa saya terus. saya akan kenalkan dengan keyman yang boleh membawa anda ke lokasi nya. .... Wassalam....

Penceritaan asal : Raja Kamarazaman

Edit oleh : #DimMi dan #Katon

Saksikan dan Baca Bahagian 1

Sumber Komuniti Sejarah Military dan Teknologi Ketenteraan Dunia

MISTERIUS KEHILANGAN PESAWAT A4 SKYHAWK TUDM 1988 - Bahagian 1



Tanggal pagi tersebut.... skuadron tudm a4 skyhawk melibatkn 3 buah pesawat..... ditugaskn terbang ke labuan..... malang yg pelik..... tiba tiba.... cuaca bertukar.... nak ckp mendung x mendung..... mereka malangnya.... seolah ditarik kedalam litupan kabus awan.....

 Dari 3 buah menambahkn malang.... sebuah pesawat hilang dari radar skuadron seusia keluarnya mereka dari kabus pelik tersebut.....

 Totally wiped out from radar.... yg lagi dua pilot rasa cemas jika sahabat mereka terhempas di kepulauan lautan jiran tersebut.....

 Lantas mereka turn over n mula mengelilingi perimeter mencari pesawat yg hilang tersebut..... Akhirnya terpaksa menghubungi menara kawalan gong kedak.... melaporkn kehilangan misterius pesawat n pilot tersebut.....

 Bermula kisah sar paling pelik dlm sejarah atm amnya.........


 Berdasarkan kisah Pengalaman sebenar Masta Artifak Raja kamarazam pada tahun 1993....... 5 tahun selepas kisah misteri kehilangan pesawat tersebut.....

 Salam sejahtera. Aku nak cerita bagaimana aku terlibat dalam pencarian pesawat tempur Skyhawk ini. Cerita nya panjang. Jadi aku cerita secara berperingkat peringkat.

 Aku ini adalah pencari barang barang antik. Puas sudah menjelajah disekitar Riau Lautan dan Riau Daratan. Yang dimaksudkan Riau Lautan itu, adalah Kepulauan Kepulauan Melayu Nusantara dari Tg Balai, Karimun sehingga ke Kepulauan Yang Tujuh itu. ( Jemaja, Natuna, Tembelan,....) Manakala Riau Daratan adalah Siak, Bukit Batu, dan sebahagian Sumatera Tengah....


 Jadi sebagai pencari barang barang antik untuk dibekalkan kepada pihak Muzium Johor, puas aku meredah di seluruh pelusok riau bagi mendapatkan artifacs yang masih disimpan oleh ahli waris. (Moyang aku adalah Sultan Mohd Yusoff.. (Sultan Riau.) Sehinggalah aku berminat untuk mencari senjata jenis tikam (Keris, lembing, tombak, sundang dan sebagainya) di Kepulauan Siantan. Siantan ini terletak ditengah tengah diantara Malaysia Barat dengan Serawak. Mengikut cerita Hang Tuah lahir di Siantan sebelum berhijrah ke Bentan dan seterusnya ke Melaka. Perlu juga di ingat bahawa senjata jenis tikam yang terbaik diseluruh nusantara melayu datang dari Siantan. Pembuatan nya kukuh dan tempat lahirnya banyak pendekar serta hulubalang kerajaan zaman kesultanan.....

 Dalam masa pencarian artifacs, aku diberitahu oleh seorang saudara aku yang di Pulau Bentan, bahawa beliau mendapat khabar dari Siantan yang ada nelayan menjumpai pesawat tempur Malaysia didalam laut. Sebelum itu aku nak terangkan.... Siantan... Pulau Siantan adalah disebut Natuna oleh orang Inggeris. Orang dulu dulu memanggil Siantan. Kini nama nya diberi Terempah (sebutan Terempak) dan pekan nya diberi nama Ranai. Bila mendapat berita yang ada nelayan yang menjumpai pesawat tempur malaysia, maka aku bergegas menaiki feri dari setulang laut untuk ke Tg Pinang bagi mendapatkan informasi lebih lanjut mengenai pesawat tempur malaysia yang ditemui oleh nelayan tempatan di Siantan......


 Shahrul.... sahabat dan saudara yang tinggal di Pulau Penyengat, Riau telah memberitahu aku yang kawan nya (Pak Muin) di siantan telah menemukan sebuah pesawat tempur malaysia di kawasan perairan Siantan dikala mencari hasil laut. Diberitahu yang pesawat tempur itu menpunyai satu tempat duduk, berwarna kelabu dan mempunyai stiker bendera Malaysia pada tepi badan pesawat itu. Walaupun telah dilitupi oleh teritib, namun masih jelas lagi bentuk pesawat itu. .... (kawasan karam nya pesawat tempur itu adalah kawasan yang banyak udang kara (lobster) dan mempunyai kedalam diantara 50 - 80 kaki. Penyelam pencari lobster menggunakan "air compressor" yang disambungkan dengan getah untuk menyelam. Jadi aku pun berpakat pakat dengan Shahrul untuk ke Siantan.....

 Dengan menaiki pesawat foker 50 dari lapangan terbang di tanjung pinang, aku dan shahrul menuju Lapanganterbang Matak, Pulau Siantan (Tarempa). Perjalanan mengambil masa 1 jam 15 minit. pabila sampai di matak Airport, aku langsung ke rumah Pak Muin. Diterangkan duduk pekara yang sebenarnya akan perihal pesawat tempur yang dijumpai nya di laut siantan itu. Untuk mendapat gambaran sebenar, aku minta pak muin membawa aku ke lokasi yang dikatakan pesawat tempur malaysia itu di temui. "Ok, esok kita kesana"... kata Pak Muin.


 Permandangan dari atas bukit Pulau Siantan (akan aku sambung cerita ini sebentar lagi. aku perlu sarapan dulu).....

 Pada pagi pagi esok nya, sekitar jam 5 pagi kami bangun. selepas sarapan, kami pun berangkat dengan menggunakan pong pong (bot nelayan berkuasa disel) menuju lokasi. Kami harus segera kerana pasa masa itu air surut dan memudahkan kerja kerja pertandaan kawasan. Pabila sampai ke lokasi, dua dari 4 orang pekerja pak muin turun ke laut dengan tali bagi mengikat dibahagian esok pesawat tempur tersebut. mereka menggunakan paip yang disambungkan ke "air compressor" bagi membolehkan penyelam mengambil masa untuk berada agak lama dibawah air. lebih kurang 15 minit, mereka muncul. (bahagian ujung tali telah di ikat dibahagian ekor pesawat dan hujung yang satu lagi dibawa naik ke atas dan di ikatkan pada tong drum plastik yang berwarna biru. Setelah selesai kerja kerja penandaan itu, kami berangkat pulang ke Ranai (pekan utama Siantan atau Natuna) dan saya pack barang saya dan menuju ke bandara Matak untuk pulang ke Tg Pinang seterusnya ke Stulang Laut, Johor......


 Sekembalinya saya dari natuna, saya terus berjumpa dengan Mahfar Adib Bin Haji Musa. Saya jumpa dia sebab dia kenal beberapa pegawai TUDM base di Kuantan. Saya telah diperkenalkan dengan seorang pegawai yang bernama Norazman (Bounser). Dia telah datang bertemu saya di Johor Bahru untuk mengetahui perihal pesawat tempur itu. Saya hanya nyatakan bahawa saya baru pulang dari Natuna bagi membuat kerja kerja penandaan kawasan pesawat itu berada. Saya juga ingatkan kepada Bounser TUDM itu yang orang orang kampung kata, kawasan itu berpuaka. Ada sebuah pulau tanpa penghuni yang banyak kejadian aneh berlaku. Bounser kata... "saya akan bawa pekara ini keperingkat Kementerian." Setelah mendapatkan no talipon dan alamat saya, Bounser Norazman pun balik ke Kuantan.....

 hampir 6 bulan kemudian Bounser Norazman menghubungi saya dan mengatakan bahawa missi mencari pesawat tempur itu mendapat kelulusan kementerian dan hanya menanti keizinan dari Jakarta untuk TLDM bergerak ke Natuna. Ini gambar pulau yang dikatakan berpuaka itu. Lokasi terhempasnya pesawat tempur itu adalah disebelah belakang pulau ini... Laut China Selatan...

 Tidak berapa lama kemudian, Bounser Norazman menghubungi saya kembali dan meminta saya datang ke Kuala Lumpur. Dia berpesan , apabila saya sampai di KL, dia suruh saya beri alamat tempat tinggal saya selama saya di KL. Saya menginap dirumah sepupu saya di Subang Jaya dan memaklumkan kepada Bounser Norazman. Selang dua hari, Bounser talipon saya dan mengatakan suruh saya bersiap siap pada pagi esok nya kerana kereta tentera akan datang mengambil saya untuk berangkat ke Pengkalan TLDM di Lumut. Benar.... jam 6 pagi sebuah kereta Volvo tentera sampai dan saya dibawa ke Lumut untuk sessi taklimat. Saya tak menyangka yang petang itu juga saya dan crew akan berangkat ke Natuna. Rupa rupanya, keizinan Jakarta untuk missi mencari pesawat tempur telah diluluskan dan Jakarta menghantar 2 buah kapal TNI untuk bersama sama mencari pesawat tempur itu....


 Pada jam 9 pagi, saya tiba di Lumut. Sejurus kemudian, saya menerima panggilan talipon dari pakcik Amin (Bapa Arwah Let Abdul Wahi) dan pakcik Amin memberitahu saya yang beliau sangat sangat berharap agar ditemukan pesawat tempur yang dipandu oleh anaknya. Saya hanya boleh berkata "Inn Sya Allah" Harap Allah permudahkan segala kerja. Jam 3 petang, kami berangkat dari Pengkalan Tentera laut di Lumut. Satu perjalanan yang sangat membosankan dengan kelajuan 8 knot. Saya hanya rehat dikabin yang disediakan khas untuk saya. Sesekali saya berada dianjung kapal melihat pemandangan selat melaka. Jam 5 pagi baru sampai Singapura dan terus ke arah timur melewati pulau Batam dan meninggalkan Pulau Bentan. Terus menuju perairan antarabangsa Laut China Selatan. Bila sampai di pertengahan, saya dapati kapal yang saya naik ini di apit oleh dua buah kapal perang TNI dan kami terus menuju ke Natuna. Dan kami sampai ke pekan Tarempa, Natuna (Siantan) jam 10 malam. Kapal kami berlabuh kira kira 3 batu dari pulau Natuna dan diapit oleh kapal TNI. Komandan TNI datang ke kapal kami untuk bertemu dengan komander TLDM bagi perbincangan esok pagi....

 Inn sya Allah akan saya ceritakan hal ini. Tiada dusta tiada rekaan. Kerana Allah sahaja.

 ada yang dari TUDM & TLDM. bergabung dengan TNI. saya mencari sesiapa yang ada sama terlibat semasa operasi ini...

Saksikan dan Baca Selanjutnya di Bahagian 2

Sumber Komuniti Sejarah Military dan Teknologi Ketenteraan Dunia

1MWER ::: Dokumen rasmi Malaysia dikagumi di Ecuador


Zamri Mohamed (kiri) dan Mohd. Faizal Sukree bergambar bersama seorang anggota tentera di sempadan Macara, Ecuador, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR 14 April - Dokumen rasmi Malaysia seperti pasport dan geran kenderaan menjadi tumpuan anggota tentera serta petugas imigresen dan kastam di sempadan Macara, Ecuador pada Selasa lalu kerana dianggap mereka sebagai berkualiti tinggi.

Ketua 1Malaysia World Endurance Ride (1MWER) yang kini dalam misi menjelajah dunia, Datuk Zamri Mohamed, 50, berkata, pasport dan geran motosikal mereka dibelek dengan penuh kehairanan oleh pegawai agensi berkenaan kerana tidak pernah menerima rakyat Malaysia di pintu masuk itu.

“Tanda isyarat bagus juga ditunjukkan kepada kami apabila mereka melihat kualiti pasport Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kami bangga apabila mereka memuji sesama sendiri pasport kita.

“Begitu juga dengan kualiti geran kenderaan Malaysia yang dikagumi mereka dan perkara itu tidak pelik kerana saya sendiri pernah melihat geran kenderaan Kanada yang ha­nya berupa kertas A4 putih biasa," katanya dalam kiriman e-mel kepada Utusan Malaysia hari ini.

Sementara itu, Zamri berkata, walaupun mendapat kerjasama yang baik daripada agensi keselamatan Ecuador di sempadan itu, mereka mengambil masa kira-kira dua jam untuk urusan dokumentasi berikutan masalah bahasa.

Katanya, para petugas berkenaan langsung tidak tahu berbahasa Inggeris manakala anggota pasukan 1MWER pula tidak memahami bahasa Sepanyol yang digunakan secara meluas di negara berkenaan.

“Mujur ada aplikasi terjemahan Google Translate yang banyak membantu kami berurusan dengan mereka sewaktu mengisi borang kemasukan dan pelepasan kenderaan.

“Di bahagian kastam pula, hanya seorang sahaja pegawai yang meng­uruskannya. Secara keseluruhannya, pegawai-pegawai yang bertugas di situ amat membantu walaupun mereka sendiri tidak tahu bagaimana untuk bercakap dengan kami," katanya.


Zamri berkata, 1MWER juga mendapat layanan istimewa sewaktu mahu keluar daripada Peru sebelum itu apabila agensi keselamatan di sempadan negara itu bagaikan meraikan ketibaan mereka.

Katanya, mereka seolah-olah sukar untuk mempercayai bahawa 1MWER telah mengembara hampir 50,000 kilometer meninggalkan negara ini pertengahan tahun lalu sehingga perlu ditunjukkan bukti dalam bentuk foto.

“Ada juga yang mengambil ke­sempatan untuk bergambar bersama kami dan motosikal. Teringat saya beberapa bulan lalu ketika melalui sempadan Iran, Rusia, Tajikistan, Turki serta banyak lagi negara, kami pasti menyembunyikan kamera kerana mengambil gambar di sempadan adalah kesalahan besar.

“Saya sendiri pernah ditahan, digari dan ditutup mata hanya ke­rana mengambil gambar di Teheran sewaktu dalam penjelajahan darat dari Kuala Lumpur ke Mekah pada 2010," katanya.

1MWER hanya mengambil masa tiga hari untuk merentasi E­cuador dan mereka berjaya memasuki negara ke 31 dalam penjelajahan iaitu Columbia pada Jumaat lalu.

Ekspedisi 1MWER yang turut dianggotai Rosmadi Saad, 46 dan Mohd. Faizal Sukree, 38, itu di anjurkan oleh Yayasan Wangsa Perdana dengan sokongan Tourism Malaysia, Telekom Malaysia, FlexiRoam, Buraq Oil dan Bank Rakyat selaku penaja utama.

Perkembangan ekspedisi 1MWER yang menjelajah lebih 40 buah negara dalam usaha mencipta rekod dunia boleh diikuti melalui laman Facebook rasmi 1MWER: 1Malaysia World Endurance Ride.

© Utusan Melayu (M) Bhd