Friday 21 February 2014

TERKINI!!! Facebook ambil alih WhatsApp RM62.66b

2014/02/21 - 04:45:02 AM


Facebook Inc akan membeli syarikat pemula yang mengendalikan mesej mudah alih, WhatsApp, pada pertimbangan AS$19 bilion (RM62.66 bilion) yang akan diselesaikan menerusi tunai dan saham.

Janji niaga bersejarah itu akan meletakkan rangkaian sosial terbesar dunia itu semakin hampir kepada paksi segmen komunikasi mudah alih, sekali gus menjadikannya lebih dekat dengan pengguna muda.

Facebook akan membayar AS$4 bilion (RM13.2 bilion) secara tunai, AS$12 bilion (RM39.6 bilion) saham dan AS$3 bilion (RM9.9 bilion) saham terhad yang boleh ditebus dalam tempoh beberapa tahun.

Kuasai pasaran khidmat mesej

Gerak kerja pengambilalihan WhatsApp membabitkan nilai yang lebih daripada yang diraih Facebook ketika membuat tawaran awam permulaan (IPO), sekali gus menzahirkan iltizam rangkaian sosial itu untuk turut menguasai pasaran khidmat mesej.

WhatsApp yang berpangkalan di Lembah Silikon adalah seperti ‘kisah pari-pari’ bagi sebuah syarikat pemula. Diasaskan imigran dari Ukraine dan tidak tamat kolej, Jan Koum serta lulusan universiti Stanford Brian Acton, pengguna aplikasi itu naik mendadak kepada 450 juta dalam tempoh lima tahun dan menokok kira-kira sejuta pengguna baru setiap hari.

“Tiada siapa lagi di dunia yang pernah mencapai prestasi sebegini,” kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Facebook, Mark Zuckerberg dalam satu taklimat media di San Francisco.

Sumber